در سال 1971، ” Gilbey’s London Dry Gin ” تبلیغی را در نسخه ژوئیه مجله تایم منتشر کرد که باعث سر و صدای زیادی شد. آگهی ، یک بطری یخ زده جین را نشان می داد. در کنار آن یک لیوان بلند پر از تکه های یخ، جین، یک قاچ لیمو و یک چوب همزن قرار داشت. موضوع چیست؟ ظاهراً کلمه “سکس” در تکه های یخ نوشته شده است. و در واقع ، هنگامی که نگاه دقیق تری به لیوان پر از مکعب های یخی انداختند، مطمئناً درست به نظر می رسید. اما آیا گیلبی عمداً این کار را انجام داده و سعی در ارسال پیامی پنهانی دارد؟

سابلیمینال چیست ؟

سابلیمینال ها پیام هایی هستند که به صورت های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. این پیام ها می توانند صوتی ، تصویری ، نوشتاری و … باشند. اینگونه پیام ها برای عبور از محدوده درک انسان طراحی شده اند. و توسط ذهن آگاه قابل تشخیص نمی باشند. اما ذهن ( ضمیر ) ناخودآگاه انسان می تواند آنها را دریافت کرده و تاثیرات آن را روی ذهن فرد بگذارد.

سابلیمینال ها به طور کلی پیام های محرکی هستند که زیر آستانه آگاهی انسان قرار دارند. یعنی چه ؟ در بیان ساده تر یعنی این که نه میتوان آنها را دید و نه می توان آنها را شنید. اما این پیام ها به صورت کامل توسط ضمیر ناخودآگاه ما دریافت می شوند. و هدف آنها تاثیر بر ناخودآگاه ماست.

به طور کلی سه نوع پیام سابلیمینال داریم :

پیام های فرعی :

که عمدتا در پس زمینه فیلم و تبلیغات نهفته است و چشم قادر به دیدن و تشخیص آن نیست.  از این نوع سابلیمینال بیشتر در تبلیغات استفاده می شود ، یا مانند مثال بالا می تواند یک کلمه یا تصویر باشد که در تصویر دیگری پنهان شده است. از این نوع کلمات یا تصاویر را در کارتون های شرکت دیزنی هم میتوان دید که در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

نشان صلیب شکسته نماد نازی ها در غرب
666 عددی منتسب به ایلومیناتی ها

پیام های معکوس :

که این نوع پیام هم در فایل های صوتی یا موزیک ها برای مقاصد خاصی استفاده می شوند که پیام یا جمله مورد نظر را به صورت معکوس در آن فایل صوتی جای گذاری می کنند و گوش انسان فقط جمله ای نامفهوم را می شنود.

پیام های غیر قابل شنیدن : 

پیام هایی هستند که معمولا در زیر صدای یک موسیقی قرار میگیرند و قابل شنیدن نیستند.

پیام‌های سابلیمینال مانند هیپنوتیزم یا پیشنهاد خودکار عمل می‌کنند ، زیرا در خارج از قلمرو خودآگاه ، توسط ذهن ناخودآگاه یا عمیق‌تر درک می‌شوند. بنابراین شما آگاهانه نمی دانید که پیامی برای شما ارسال می شود ، اما سطح عمیق تری از مغز شما آن را دریافت می کند.

بسیاری از مردم می ترسند که تبلیغ کنندگان ، سیاستمداران و سایر افراد سعی کنند از طریق چنین پیام ها دستکاری شده ای بر آنها تأثیر بگذارند. ترس آنها از این واقعیت ناشی می شود ضمیر ناخودآگاه قادر به دفع این پیشنهادات نیست و پیام داخل آن را جذب می کند. شاید به همین دلیل ، دولت های کانادا ، استرالیا ، بریتانیا و ایالات متحده این عمل را در تبلیغات ممنوع کرده اند.

در زیر نمونه هایی از پیام های پنهان درون لوگو و تبلیغات شرکت ها را می بینیم.

AMAZON

در این تصویر لوگوی آمازون را می بینیم که در خود پیامی را جای داده است. (ما از A تا Z هرچه را بخواهید داریم. و همچنین علامت فلش که به شکل لبخند است ، به معنی رضایت مشتریان از خریدشان می باشد.)

 

KFC

این تبلیغ که یک اسنک خوشمزه را نشان می دهد ، قیمت آن 99 سنت است ولی اگر با دقت بیشتری به آن نگاه کنیم می بینیم که عکس یک ، 1 دلاری درگوشه ی این ساندویچ به چشم میخورد. این 1 دلاری در ناخودآگاه مشتری می ماند و هنگام خرید این اسنک به جای 99 سنت ، 1 دلار می پردازد. بنابراین قطره قطره جمع گردد … !

 

HYUNDAI

لوگوی شرکت خودرو سازی هیوندای یکی از لوگوهایی است که در خود پیام هایی را پنهان کرده است. در ابتدا دو شخص را میبینیم که در حالی که با هم دست داده اند حرف H که حرف اول اسم این شرکت هست را تشکیل داده اند. شخصی که در سمت چپ است دست خود را از زیر آورده است. این نشانه این است که فروشندگان یا صاحبان این شرکت احترام ویژه ای برای خریداران خود قائل هستند.

 

TOSTITOS

این لوگو نیز از لوگوهایی است که در خود پیامی پنهان کرده است. در این لوگو شما دو نفر را می بینید که در حال وارد کردن چیپس این شرکت در سس سالسا هستند.

 

BASKIN ROBBINS

در این لوگو میتوانیم علاوه بر حروف B و R ، عدد 31 را نیز ببینیم که نشان دهنده 31 طعم بستنی این شرکت بستنی سازی می باشد.

 

و مثال هایی از این قبیل که به وفور یافت می شوند و همگی جزو پیام های سابلیمینال هستند. و وقتی شما یک بار متوجه این نشانه ها می شوید ، محال است آن را از یاد ببرید.

اما آیا پیام های سابلیمینال کار می کنند؟

تبلیغی برای کمپین ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش در سال 2000 که به ادعای بسیاری از « پیام ‌های پنهان » با چشمک زدن کلمه  RATS  ( موش ها ) روی صفحه ، درست همانطور که کلمه BUREAUCRATS (بوروکرات ها) ظاهر می‌شود، استفاده کرد.

 

در حالی که مطالعاتی مانند آنچه در بالا از دهه 1960 تا 1990 انجام شد، عموماً پیام‌های زیرآستانه ای  را بی‌اعتبار می‌کرد، برخی تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهند که این پیام‌ها ممکن است در نهایت تأثیر داشته باشند ، هرچند نه در حدی که بسیاری ، از مدت‌ها پیش از آن می‌ترسیدند. جواب به این سوال آسان نیست.

در سال 2002 ، مطالعه‌ ای در پرینستون نشان داد که سطح تشنگی شرکت‌ کنندگان پس از تجربه پیام‌های ناخودآگاه (12 تصویر از یک قوطی کوکاکولا و 12 فریم از کلمه “تشنه”) که در قسمتی از برنامه سیمپسون ها درج شده بود، 27 درصد افزایش یافت.

چهار سال بعد، محققان دانشگاه اوترخت و دانشگاه رادبود در هلند بار دیگر پرسیدند ” آیا پیام های زیرآستانه ای کار می کنند؟ ” و آزمایش مشابهی را انجام داد که در آن افرادی که در معرض پیام‌های ناخودآگاه بودند، نه تنها سطح تشنگی آنها افزایش پیدا کرد ، بلکه تمایل به انتخاب یک نوشیدنی خاص را نیز داشتند. هنگامی که به صورت ناخودآگاه با کلمات ” Lipton Ice ” آماده می‌شد، شرکت‌ کنندگان احتمالاً چای سرد لیپتون را به نوشیدنی دیگری که در مطالعه استفاده می‌شد، ترجیح می‌دادند.

 

سخن پایانی

تعداد زیادی از مطالعات نشان داده‌اند که پیام‌های سابلیمینال در کاربردهای دنیای واقعی مؤثر هستند، که گاهی اوقات تأثیر آن برای مدت طولانی باقی می‌ماند.

اخیراً، مطالعات مربوط به اسکن مغز نشان داده است که پیام های زیرآستانه ای می توانند اثرات فیزیولوژیکی قابل اندازه گیری را بر مراکز عاطفی و حافظه مغز القا کنند. شگفت‌ آورتر اینکه پیام‌های زیرآستانه ای مرتبط با افزایش سطح فعالیت در اینسولا، بخشی از مغز که در آگاهی آگاهانه نقش دارد، بود.